Dit klinkt simpel, maar valt in de praktijk niet makkelijk te doorgronden. Hebben we het met elkaar niet te ingewikkeld gemaakt? Of is er te weinig informatievoorziening? Als mens en professional houden deze vragen me bezig. Volgend voorbeeld ging me aan het hart. Daarom deel ik het graag.

Eigen bijdrage Wmo-arrangement

Onlangs kreeg een goede kennis van me een besluit en factuur van het CAK. Dit besluit ging over het betalen van de eigen bijdrage voor de zorg die wordt geleverd vanuit de Wmo. Volgens de factuur moet deze kennis een aanzienlijke eigen bijdrage per maand betalen voor een Wmo-arrangement. Nadere informatie over het arrangement en de berekening ontbraken. De betreffende bekende wist de inhoud niet, had zelf geen nadere informatie en veel vragen. Ik heb aangeboden om mee te denken. Dit bleek een grotere zoektocht dan ik had kunnen vermoeden.

Bellen, doorvragen en aandringen

Diverse telefoontjes heb ik gepleegd, o.a. naar de gemeente, het CAK en de zorgaanbieder. Het was betrokkenen niet duidelijk waar het arrangement vandaan kwam en wat het precies inhield. Pas na lang bellen, doorvragen en aandringen werden de vragen over inhoud en berekening beantwoord door de gemeente.

Ingewikkeld systeem

Het maakte mij opnieuw duidelijk hoe ingewikkeld ons systeem in Nederland is. Voor de betrokken instanties, maar nog meer voor de burger. Dit voorbeeld roept om vereenvoudiging. Als dit niet lukt, dienen we tenminste te zorgen voor correcte informatievoorziening richting burgers.

Alette van Dijk:

Zonder vasthoudendheid en de kennis die ik in verschillende opdrachten bij gemeenten heb opgedaan rondom eigen bijdragen, was ik niet achter de informatie over het Wmo-arrangement en de berekening gekomen. Dit is veelzeggend en geeft eigenlijk het antwoord op mijn vragen.

goof-van-westing

drs. Alette van Dijk - Jonkman

Senior adviseur en onderzoeker


info

Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op


button_xpertiseblog